skip to Main Content

Online Employer Branding

Ook makkelijker het juiste personeel aantrekken?

Hebt u niet genoeg, of niet de juiste sollicitanten? Met onze (online) employer branding strategie helpen we wél de juiste mensen aan te trekken.

Salaris en secundaire arbeidsvoorwaarden zijn voor iedere sollicitant relevant. Maarhet zijn maar 2 van de 12 elementen die mensen belangrijk vinden in een baan1. De andere 10 hebben te maken met zaken als cultuur, zekerheid en sfeer: over hoe er met je omgegaan wordt en wat er met je input gedaan wordt. En met zelfstandigheid, vertrouwen en persoonlijke ontwikkeling. Dat zijn zaken die niet in vacatures of arbeidsvoorwaarden te vangen zijn. Ofwel, iedere vacaturetekst mist per definitie meer dan 75% van de relevante informatie. Die van jullie concurrent mist de belangrijkste elementen, maar die van jullie ook. Een gemiste kans dus, maar wel een kans! Hoe die kans alsnog te pakken? Employer branding biedt het antwoord.

‘Er wordt altijd óók gevraagd wat ík ervan vind..‘

Meer zekerheid

Een belangrijke overweging van iedere medewerker, en dus sollicitant is ‘zekerheid’. Zekerheid komt in vele vormen, waaronder de zekerheid op de goede plek te zitten, of om de goede plek te kiezen. Maar hoe weet je dat als sollicitant nu van te voren? Want wie kan het beste vertellen hoe er met initiatief wordt omgegaan bij je nieuwe werkgever? En welk vertrouwen de medewerkers voelen? En wie weet het beste hoe de sfeer op kantoor is?

Welke vraag we ook stellen, het antwoord is hetzelfde: de huidige medewerkers. Zij zijn hét visitekaartje van het bedrijf en dé meest betrouwbare bron van informatie voor sollicitanten. Door de huidige medewerkers aan het woord te laten kan een realistisch en betrouwbaar beeld geschetst worden van al die dingen die zo belangrijk zijn voor (potentiële) sollicitanten maar die zij niet uit een vacaturetekst kunnen halen.

Mm Online Employer Branding Img 03

‘Ik was bang dat iedereen de hele dag in pak rond zou lopen… en moet je kijken wat ik nu aan heb’

Website2

Hoe dan?

Door regelmatig verhalend geschreven interviews met medewerkers te publiceren op LinkedIn en op de eigen website kan een goed beeld geschetst worden hoe het écht is bij jullie te werken (we gaan er namelijk vanuit dat het leuk werken is bij jullie!). We bespreken daarin van alles. Hoe was je eerste dag, je eerste week? Wat is echt anders dan je van tevoren verwachtte? Wat vind je enorm leuk aan je werk dat niemand weet? Waar maakte je je van te voren zorgen over, en hoe pakte dat uit? Hoe verloopt je persoonlijke ontwikkeling? Wat heb je geleerd, hoe ging dat? Hoe is je contact met leidinggevenden? Welke (kleine) ergernissen zijn er, en hoe ga je daarmee om/wordt je daarmee geholpen? Hoe realistischer de verhalen, hoe geloofwaardiger. Sollicitanten waarderen een eerlijke werkgever: het geeft hen vertrouwen in jullie verhaal, in jullie plannen, etc.

Daarnaast kan je mensen in functies vergelijkbaar met die waarvoor vacatures openstaan inhoudelijk het woord geven over hun vakgebied. Door hen regelmatig hun visie op een ontwikkeling binnen hun vakgebied te laten delen in korte interviews op LinkedIn geef je als werkgever blijk deze medewerkers en hun ideeën te waarderen. Dat vertrouwen wordt gezien door sollicitanten.

‘Ik kreeg meteen verantwoordelijkheid. Dat was even schrikken, maar het zorgde er wel voor dat ik heel snel kon groeien.

Tot slot wil je als bedrijf laten zien waar je mee bezig bent. Welke interessante ontwikkelingen zijn jullie mee bezig, wat gebeurt er in de markt, wat is jullie rol daarin, etc. Iedereen wil het gevoel hebben met iets interessants bezig te zijn, om onderdeel te zijn van een groter geheel. Journalistieke aandacht voor jullie bedrijf of regelmatige posts op LinkedIn over ontwikkelingen maken duidelijk dat er beweging is in jullie bedrijf en markt.

Mm Online Employer Branding Img 02

Hoe wij werken

Wij ontzorgen: jullie komen immers al personeel tekort

  1. In samenspraak (of zelfstandig) stellen wij een contentkalender en lijst op van medewerkers om te interviewen
  2. Wij maken de afspraken, bereiden de gesprekken voor en schrijven de interviews uit.
  3. Wij leggen de artikelen ter controle voor aan de medewerkers zelf
  4. Wij publiceren tweemaal per maand een artikel of interview op jullie LinkedIn-bedrijfspagina, en jullie GoogleMyBusiness-profiel en eventueel op de eigen website.
  5. Jullie lezen en liken de posts op LinkedIn, maar kunnen verder achterover leunen
  6. Door betere branding en een dynamischer imago krijgen jullie betere sollicitanten
Mm Linkedin Iconartboard 12

Voor een vast bedrag per maand (vanaf €750,- ex. btw)
verzorgen wij LinkedIn Employer Branding of volledig LinkedIn Management voor jullie bedrijf.

Bijkomende voordelen

Behalve voor sollicitanten die geen connectie met het bedrijf hebben, kent onze employer branding nog verschillende bijkomende voordelen. Medewerkers voelen zich gehoord doordat ze hun input kunnen geven en dat ze publieke namens het bedrijf in de picture worden gezet. Dit genereert vaak positieve feedback vanuit hun directe omgeving genereert en draagt daarmee bij aan hun werkplezier. Tot slot krijgt het online-netwerk van medewerkers (waar ook potentiële sollicitanten, verwijzers en klanten in zitten) extra bekendheid met jullie bedrijf en zorgt daarmee voor extra volgers van de LinkedIn-bedrijfspagina.

Mm Linkedin Icon 2

Werk met de juiste mensen

Het personeel is het fundament onder jullie bedrijf. ‘Online’ is vindt de eerste kennismaking tussen jullie toekomstige medewerkers en jullie bedrijf plaats. Dus maak daar een goede eerste indruk met een professioneel en interessant online imago.

En kies de juiste mensen om dit online imago te verzorgen, kies voor:

  • Jarenlange ervaring
  • Alleen universitair geschoolde medewerkers
  • Dé specialist op gebied van het online imago
  • Een professionele, volwassen organisatie
  • Een proactieve partner, die zelf met ideeën komt
  • Geen accountmanagers
  • Alleen medior en senior-medewerkers
  • MediaMaze
Mm Linkedin Icon 3

Employer Branding & LinkedIn Management kunnen uitstekend onderdeel zijn van een volledige Digital Presence Strategie, die naast het aantrekken van personeel ook gericht is op het makkelijker aantrekken van meer klanten en een hogere retentie van deze klanten en personeel.

Optionele onderdelen

  • Social Media-advertentiecampagnes voor het targeten van potentiële medewerkers middels ‘recruitment marketing’. Onze zorgvuldig geselecteerde externe partner verzorgt dit voor jullie.
  • Anonieme terugkoppeling van verbeterpunten voor de organisatie
  • Optimalisatie van de LinkedIn-bedrijfspagina
  • Optimalisatie van de individuele LinkedIn-profielen van de huidige medewerkers
  • Advies over de vacature-teksten (zowel vanuit het perspectief van interesse wekken, branding en online vindbaarheid)
Back To Top